Nautintodieetti

Luin uusinta Fit-lehteä, jossa kerrottiin (onneksi sopivan sarkastisella vivahteella) uudesta hittidieetistä – Nautintodieetistä!

Kuinka omaperäinen dieetti onkaan taas kyseessä. Tätä huipputrendikästä dieettiä noudattavat kuulemma mm. Kate Winslet ja joukko supermalleja. Sinänsä periaate, että pyritään kuuntelmaan omaa kehoa, sen tarpeita ja elämään sopusoinnussa itsensä kanssa, on ihan järkevä. Mutta entä jos sisäinen ääni kehottaa syömään joka päivä pelkkää pizzaa ja suklaata?

Tämän superdieetin perustelut ovat, hmm…mielenkiintoisia:
– Dieetti kuulemma perustuu siihen, että aineenvaihdunta paranee ja keho ”pääsee rasvanpolttovaihteelle” kun miellyttävät kokemukset vähentävät stressihormoneja
– Dieetin mukaan keho kuulemma osaa käyttää ihanan makuista ruokaa paremmin hyväkseen (!!)
– Erityisen viihdyttävä on väite, että kauniisti asetellun aterian ravinteiden luvataan imeytyvän jopa 70 prosenttia tehokkaammin kuin vähemmän kauniin mättöannoksen. 
Riittää siis, että asettelet roskaruokasi kauniisti esille ja nautiskelet.

Vaikka tämä dieetti on sinänsä täyttä puppua, piilee seassa pieni totuus: läsnäolo ja arvon antaminen. Tuo läsnäolo pätee sekä ruokailuun, että liikuntaan. Jos keskityt siihen mitä teet, syntyy myös tuloksia. On eri asia syödä suklaapala nautiskellen ja ajatuksella, kuin levyllinen huomaamatta työnteon ohessa. On myös eri asia tehdä treeni siihen keskittyen, kuin samaan aikaan facebookia päivittäen tai lehtiä lukien.   

Ehkä tuo ruoan asettelu johtaa myös ruokailun monipuolistumiseen? Pelkästä einespizzasta saa kauniimman annoksen, kun vierelle kokoaa kauniin salaatin? Toki kauneus on aina katsojan silmissä: jos itse fiilistelen täydellisen kauniin tomaatin ulkonäköä, joku toinen kokee makkaran kauniiksi. Ainahan voi myös jäljitellä valmisruokien ”tarjoiluehdotuksia” 😉

On houkuttelevaa ajatella, että kehomme kertoisi, mitä se kaipaa ja osaisimme syödä sen mukaan. Valitettavasti asia ei vaan ole näin yksinkertainen. Jos on tottunut monta vuotta syömään miten sattuu, ei keho todellakaan automaattisesti osaa kaivata oikeita ravintoaineita. On asia erikseen himoita krapulapäivänä suolaista ruokaa, kuin tunnistaa itse, saako ruoastaan esimerkiksi tarpeeksi kalsiumia tai tärkeimpiä vitamiineja. Nautintodieettiä voi siis noudattaa, mutta ensin pitäisi opetella nauttimaan oikeista asioista.

Itse kannatan ehdottomasti nautintodieettiä: nautintojani ovat esimerkiksi herkullinen kaurapuuro, mustikat, runsas salaatti, täydellinen latte, mehukas päärynä ja loistavasti kulkenut lenkki. Ja päivän päätteeksi Greyn anatomia telkusta. 

Kuva

(Nautintoja vaelluksella. Kiinnitä huomiota kauniiseen asetteluun ja aistikkaaseen tarjoiluastiaan!)

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s