Marraskuun survival kit

Tällä viikolla marraskuu on hyökännyt kaikella voimallaan päälle. Marraskuuhun liitetään tyypillisesti sanat pimeys, märkyys, vesisade, tuuli, räntä, ankeus… ja masennus. Olen tästäkin huolimatta valmis puolustamaan myös marraskuuta, vaikkei se lempikuukausiini kuulukaan.  JA hei, onhan marraskuussa kauniitakin päiviä!

On aika paljon itsestä kiinni, kuinka paljon jää märehtimään pimeyteen ja kurjuuteen. Kyllä minullakin on vaikeita hetkiä ja välillä tekee tiukkaa vetää lenkkikamat niskaan ja lähteä puskemaan tuuleen ja sateeseen. On huomattavasti helpompaa herätä kauniina kesäaamuna kuudelta aamulenkille asiakkaan kanssa, kuin vääntäytyä lämpimästä kolosta sysipimeään tuulitunneliin. Hetkellisestä valituksesta ja lähtemisen tuskasta huolimatta, en missään nimessä haluaisi kuitenkaan pysytellä päiviä kokonaan sisällä. Tiedän kokemuksesta, että keli tuntuu aina sisältä katsottuna paljon pahemmalta, kuin miltä se tuntuu lenkkeillessä. Kun vaan pääsee ulos ja varustus on oikea, kurjalta näyttävän kelin unohtaa hyvinkin pian.

Liikunnan vaikutuksesta masennukseen on tehty lukuisia tutkimuksia ja liikunnan on todettu monessa tapauksessa korvaavan masennuslääkkeet. Jos itse jäisin marraskuuksi sisälle enkä liikkuisi, olisi marraskuu varmasti monin verroin rankempi: jos ei herätä itseään ulkoilemalla edes vähän aamulla ja katkaise päivää työpäivän jälkeen treenillä, pimeys vaan jatkuu ja keho sekä mieli vaipuvat marraskuun horrokseen. Näillä vinkeillä selviydyt pimeimmistä kuukausista:

  1. Liiku joka päivä. Kokeile uusia lajeja, hyödynnä uimahalleja ja uhmaa säätä lenkkeillen.
  2. Hanki kunnon varusteet. Kun päällä on goretexit, sade ei työmatkallakaan haittaa! Juoksulenkillä pieni kastuminen ei haittaa sillä keho tuottaa niin paljon lämpöä, ettet ehdi ainakaan lyhyemmän lenkin jälkeen vielä paleltua. Joulupukin toivomuslistaan voi merkitä ainakin hyvän aluskerraston, tuulenpitävän ja hengittävän takin, hyvän pipon ja hanskat, kävely- ja pyöräilymatkoja varten vedenpitävän kuoriasun ja vedenpitävät kengät, teknisen välipaidan, korkeavartisia juoksusukkia ja sisätreenejä varten tietenkin paljon värikkäitä kivoja treenivaatteita, joita on pakko päästä heti testaamaan.
  3. Katso lämpömittaria. Jos ulkona on +6 astetta, et tarvitse juoksulenkillä vielä toppavarusteita… etkä niitä kyllä tarvitse talvellakaan.
  4. Tärkeintä on liikkeelle lähtö. Kun olet päässyt ulos, olet jo voittaja.
  5. Kovemmille juoksulenkeille oikeastaan paras keli on pieni tihkusade: ilma on happirikasta ja kotiin päästyäsi fiilis on normaaliakin lenkkifiilistä parempi.
  6. Sauno, fiilistele kynttilöillä, venyttele (ota pieni lasillinen punaviiniä 😉 ) ja nauti sateen ropinasta.
  7. Käytä heijastinta ja pyörässä valoa. Marraskuu on mukavampi elävänä, kuin auton alle liiskaantuneena.

Nyt kun olen aikani paasannut marraskuun ihanuudesta, voinkin paljastaa lähteväni etelään kahdeksi viikoksi treenaamaan. Marraskuu on myös vuoden paras aika matkustaa muualle! Kahden viikon aikana luvassa on pyöräilyä Canarian serpentiiniteillä, juoksua rannoilla ja uintitreenejä altaassa ja meressä. Ohjattavaksemme leirille lähtee lähes neljäkymmentä aktiiviliikkujaa eli menoa riittää. Leirikuulumisia saatte kuulla seuraavassa blogitekstissäni.

Pysykää liikkeessä ja raahatkaa kaverinnekin väkisin liikkumaan!

– Johanna

p.s. Olen tilannut Suomeen talven ja kunnon hanget siihen mennessä, kun tulen leiriltä takaisin. Joulukuun toisella viikolla päästään siis hiihtämään…

Kuva

Varusteet kuntoon ja tuulta päin!

Yksi ajatus artikkelista “Marraskuun survival kit

  1. Johanna Castren

    Hyviä treeniviikkoja. Vähän käy sua sääliksi, kun joudut näistä treeniolosuhteista hetkeksi luopumaan – esimerkiksi viime sununntaina nautiskeltiin upeasta ja hämmentävästä auringonpaisteesta polkujuoksuretkellä Nuuksiossa! Niistä säteistä on riittänyt virtaa ainakin tähän aamuun saakka… Hyvää reissua ja reippaita treenejä! JC

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s