Senioriliikuntaa?

Terveiset harjoitusleiriltä! Viimeiset pari viikkoa vietin juosten, pyöräillen ja uiden Canarialla. Mukana leirillämme oli yli 30 aktiivista liikkujaa ja ikäskaala ulottui kolmekymppisistä seitsemänkymppisiin. Äkkiseltään voisi ajatella, että vanhemmat osallistujat pelasivat mölkkyä, heittelivät hernepusseja ja kävivät pienillä leppoisilla kävelyretkillä nuorempien valloittaessa serpentiinirinteitä. Väärin.

Kestävyyslajien harrastajien ollessa kyseessä, on turha puhua iästä tai sen tuomista rajoitteista. Todella suuren virheen tekee, jos ryhtyy arvioimaan ihmisten suorituskykyä iän perusteella. Väitän, että leirimme 69-vuotias aktiivinen herrasmies kiipesi vaativia serpentiininousuja huomattavasti ketterämmin, kuin valtaosa suomalaisista kolmekymppisistä olisi pystynyt kiipeämään. Itse asiassa suurin osa suomalaisista 30-40-vuotiaista, ei olisi päässyt pyörällään ensimmäistä mutkaa pidemmälle.

Kuva(Kuva: Fiilistelyä Moganin nousun päällä)

Leirin upeat hyväkuntoiset eläkeläiset pistävät aina ajattelemaan ihmisten omaa vastuuta kunnostaan. Kuka sanoo, koska olet liian vanha juoksemaan? Entä kuka kalenterin täyttää niin, ettei työssäkäyvä ihminen löydä muka millään aikaa liikunnalle? Niinpä. Olen paasannut tästä aiemminkin, mutten kyllästy aiheeseen ikinä. Oma hyvinvointi on omissa käsissä, piste.

Huippukuntoisten iäkkäämpien osallistujiemme tekemisestä paistoi aina ilo ja rentous. Jos tuntui hyvältä, tehtiin pidempi lenkki ja jos vähän väsytti, pidettiin kevyempi päivä. Liikunnan lisäksi nautimme hyvästä ruoasta, viinistä, naurusta ja auringosta. Ryppyotsaisemmalla treeniasenteella olisin luultavasti treenannut taas yli ja leirin hyödyt olisivat kääntyneet haitoiksi. Nyt treenitunteja tuli kahden viikon aikana yli 50, mutta kroppa kesti mainiosti (osin joka-aamuisen liikkuvuusharjoittelun ja venyttelyn vuoksi).

Jos siis haluat olla huippukunnossa 70-vuotiaana, ei ole liian myöhäistä aloittaa kunnon rakentamista vaikka 50-vuotiaana. 70-vuotiaana on kurja murehtia huonoa kuntoaan ja kaikkia menetettyjä liikkumattomia vuosia. Siispä kolmekymppiset ja keski-ikäiset (huom, itse olen kolmekymppinen enkä vielä keski-ikäinen ;)): Lakatkaa käyttäytymästä kuin raihnaiset vanhukset. Lopettakaa marina ajanpuutteesta ja antakaa itsellenne paras joululahja ikinä – säännöllinen liikuntahetki joka päivälle!

Oma loppuvuoteni sujuu vielä tämän viikon juoksu-, uinti- ja salitreenien parissa, sitten palauttelen Afrikan auringossa viikon verran ja joulun tienoilla aloitan tavoitteellisemman harjoittelun toivottavasti jo hiihtäen. Joulu on syömisen lisäksi mitä parhainta treeniaikaa, nauttikaa siitä.

Ihanaa ja rentouttavaa joulua!

– Johanna

Kuva(Kuva: Aurinkoinen välipala pyörälenkillä, maistuu vähän paremmalta kuin energiageelit…)

Kuva(Kuva: Vaikuttava pyörärivistömme taukopaikalla)

Kuva(Kuva: Sain pyöräni säädöt millilleen kohdilleen bike fittingissä. Suosittelen!)

2 ajatusta artikkelista “Senioriliikuntaa?

  1. Uma

    Aihetta liipaten suosittelen lukemaan Saku Tuomisen ”Hyvä elämä, lyhyt oppimäärä” -kirjasen. Tiivistä asiaa unelmoinnista, tekemisestä ja myös muistelemisesta. Pätee ehdottomasti liikkumiseen, hyvinvointiin ja elämäniloon. Kaiken ikää.

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s